Reprezentaciniai apartamentai – tai didikų Gelgaudų, valdžiusių Panemunės pilį 1759–1832 m., svarbiausios priėmimams ir gyvenimui skirtos patalpos. Daugelis dvarų Lietuvoje buvo atnaujinti XIX a., todėl Panemunės pilies reprezentaciniai apartamentai, menantys Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės laikus, yra unikalūs ir leidžia patirti senosios Lietuvos didikų kasdienybę.
Panemunę įsigijus Antanui Anuprui Gelgaudui, vėliau tapusiam Žemaitijos kunigaikštystės valdytoju – Žemaičių seniūnu, buvo atnaujinta pilis. Vietoj uždaros pilies, nugriovus šiaurinį korpusą, buvo suformuotas prancūziškas garbės kiemas, vadinamasis cour d’honneur, o pietiniame korpuse, taip pat pagal prancūzišką pavyzdį, suplanuoti reprezentaciniai apartamentai.
Reprezentacinį apartamentą, į kurį patenkama pakilus laiptais iš vestibiulio į antrąjį aukštą, sudarė šios patalpos:
- prieškambaris,
- mėlynasis salonas,
- dvylikos kolonų salonas,
- rožinis kabinetas (buduaras),
- galerija,
- valgomasis,
- kredensas,
- pokylių salė.
Panemunės pilies reprezentaciniuose apartamentuose išlikę sienų tapybos fragmentai (50-70 proc.) didžia dalimi mums liudija apie klasicizmo, ampyro ir bydermejerio stilių puošybos madas:
- klasicizmo tapytojai įkvėpimo sėmėsi iš XVIII a. Italijoje naujai atrastų antikinių paminklų dekoro, kurį neretai gana tiksliai pakartodavo gėrėdamiesi ornamentų plastika ir ritmika, tačiau nesureikšmindami pirmtakų naudotų prasmių;
- reprezentatyvią ampyro ornamentiką XIX a. pradžioje propagavo Prancūzijos imperatoriaus Napoleono Bonaparto rūmų dailininkai. Jų pasekėjai sugebėjo kartais visai nedidelėmis ornamentinėmis ar simbolinėmis detalėmis išryškinti galios ir valdžios idėjas. Klasicizmo ir ampyro stiliai egzistavo vienu metu, todėl jiems būdinga ornamentika retai aptinkama „švariu“ pavidalu. Interjeruose abu stiliai susiliedavo į vieną darnų junginį;
- jauki šeimyninio gyvenimo vizija ėmė sklisti XIX a. 2–4 dešimtmečiais iš vokiškų kraštų – Prūsijos ir Austrijos. Šiandien to laiko dailė žinoma bydermejerio stiliaus pavadinimu. Pastarasis laikotarpis taip pat yra susijęs su Europoje išpopuliarėjusia visuotinės sodininkystės idėja, kurią bydermejerio kūrėjai pritaikė tiek sienų tapyboje, tiek ir kurdami naujo tipo baldus. Nemažai išlikusių Panemunės pilies interjero puošybos elementų turi tiesioginių aliuzijų su sodų menu.