LT EN RU

Kviečiame į Panemunės pilyje rengiamas edukacijas vaikams, moksleiviams, šeimoms su vaikais ir suaugusiesiems

SIŪLOMOS EDUKACIJOS

EDUKACIJOS PAVADINIMASIKIMOKYKLINIS IR PRIEŠMOKYKLINIS UGDYMASPRADINIS UGDYMAS (1–4 KLASIŲ MOKINIAMS)PAGRINDINIS UGDYMAS (5–8 KLASIŲ MOKINIAMS)PAGRINDINIS IR VIDURINIS UGDYMAS (9–12 KLASIŲ MOKINIAMS)EDUKACINIAI UŽSIĖMIMAI ŠEIMOMS SU VAIKAIS IR SUAUGUSIESIEMSŠVIEČIAMIEJI RENGINIAI SUAUGUSIESIEMS
PILIES PAŽINIMAS (istorija, meno istorija)(žr. žemiau: 1.1., 3.1., 4.1.)X XX  
PILIES LOBIO IEŠKOJIMAS (istorija, orientacinis žaidimas) (2.1., 3.2., 4.2., 5.1.) XXXX 
MAŽOJI ARCHEOLOGIJA (istorija) (2.2.) X    
RESTAURAVIMO MAGIJA (Ką slepia senoji sienų tapyba; tapyba su varške; sgrafito technika. Dailė, meno istorija) (2.3., 3.3., 4.3.)XXXXX 
PUIKUSIS VIRĖJAS (valgymo kultūra ir etiketas, istorija) (2.4., 4.4., 5.3.) X XXX
DVARO VAISTINĖLĖ (istorija, medicina) (5.2., 6.1.)    XX
EKSKURSIJA SU VAIDINIMU „ŠIOKIADIENIS TUOMETINĖJE PILYJE“ (istorija, teatras) (6.2.)    XX

 

EDUKACIJŲ KAINOS

Edukacinio užsiėmimo kainą sudaro lankytojo bilieto ir edukacijos kaina. Būtina iš anksto registruotis tel.: 8 447 41729 arba el. p.: panemunespilis@vda.lt

Edukacijos lankytojų grupėms
Vaikams ir moksleiviams 2.00 € + lankytojo bilietas
Moksleiviams (su papildomu inventoriumi)*3.00 € + lankytojo bilietas
Suaugusiesiems4.00 € + lankytojo bilietas
Suaugusiesiems (su papildomu inventoriumi)**6.00 € + lankytojo bilietas

"Restauravimo magija: sienų tapyba varške! Kazeininiai dažai", "Restauravimo magija: sgrafito technika"

 ** "Dvarų kultūra: dvaro vaistinėlė", "Šiokiadienis tuometinėje pilyje". Minimali kaina grupei – 200 €. 

Kainos galioja darbo valandų metu. Po darbo valandų įkainis didėja 30 proc.

 

EDUKACJŲ APRAŠYMAI

 

1.      IKIMOKYKLINIS IR PRIEŠMOKYKLINIS UGDYMAS

1.1. PASIVAIKŠČIOJIMAS PO PANEMUNĖS PILĮ. PILIES SPALVOS

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: ikimokyklinės ir priešmokyklinės grupės vaikams

TRUKMĖ: 60 min.

FORMA: gido pasakojimas, komandinis kūrybinių užduočių atlikimas

Anotacija:

Šią apžvalginę edukacinę ekskursiją rekomenduojame vaikų grupėms, į Panemunės pilį atvykusioms pirmą kartą. Jos metu sužinosite apie Lietuvos didžiojo kunigaikščio Gedimino brolį Vytenį, kas jį sieja su Panemune. Išsiaiškinsite, kas pastatė šią pilį, kuo pilies gyventojai užsiėmė, kaip gyveno. Senovinės virtuvės ekspozicija atskleis, ką valgė pilies šeimininkai, kas ir kur jiems gamino maistą. Restauruotose rezidencijos erdvėse pamatysite, kaip atrodė didikų svečiams ir gyvenimui skirtos salės, salonai ir kambariai. Vaikščiodami po ekspozicijos erdves, susipažinsite su archeologiniais radiniais, išgirsite, ką gali papasakoti keramikos šukės, stiklo kamščiai, senovinė šakutė ar sidabriniai papuošalai. Pilies parke apžiūrėsite seniausius medžius, kaskadinius tvenkinius.

Žinias įtvirtinsite atlikdami kūrybinę užduotį.

Reikšminiai žodžiai: kunigaikštis Vytenis, reprezentaciniai apartamentai, archeologiniai radiniai, virtuvė, bokštas, ąžuolas.

 

2.      PRADINIS UGDYMAS (1–4 KLASIŲ MOKINIAMS)

           2.1. PILIES LOBIO IEŠKOJIMAS!

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: 1–4 klasių mokiniams (nuo 10 iki 30 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 80–90 min.

FORMA: Gido pasakojimas, orientacinis žaidimas, komandinis užduočių atlikimas, diskusija

Anotacija: 

Panemunės pilies istorija – lengvai, įtraukiančiai ir įdomiai!

Pirmoje edukacinio užsiėmimo dalyje vyks apžvalginė ekskursija po piles kompleksą, kurios metu sužinosite, kokių sąsajų su Panemune turėjo LDK kunigaikštis Vytenis, kas ir kada pastatė šią pilį, apžiūrėsite lankomas pilies erdves, archeologinius radinius. Ekskursija tęsiama pilies kieme ir parke.

Antroje užsiėmimo dalyje, gavę nuorodas, pasinersite į paslaptingą lobio ieškojimą ne tik pilyje, bet ir pilies parke, atlikdami komandines užduotis, priimdami sprendimus, patirdami atradimo džiaugsmą.

Reikšminiai žodžiai: kunigaikštis Vytenis, legenda, archeologiniai radiniai, senovinė virtuvė, nuoroda, kodas, lobių skrynia.

Šią edukaciją galima užsisakyti patiems ar per Kultūros paso sistemą   http://kulturospasas.emokykla.lt 

 

            2. 2. MAŽOJI ARCHEOLOGIJA: PAŽINKITE PANEMUNĖS PILĮ!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: 1–4 klasių mokiniams (nuo 10 iki 30 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 80–90 min.

FORMA: interaktyvus užsiėmimas (gido pasakojimas, komandinis kūrybinių užduočių atlikimas)

Anotacija: 

Pirmoje edukacinio užsiėmimo dalyje susipažinsite su Panemunės pilies istorija, apžiūrėsite ekspozicijos patalpas: senovinę virtuvę, reprezentacinius apartamentus, archeologinius radinius.

Antroje dalyje tapsite mažaisiais archeologais ir savo rankomis paliesite tai, ką mums prieš šimtus metų paliko šios pilies šeimininkai. Trumpai apžvelgus pagrindines archeologinio darbo pakopas, „archeologinėje perkasoje“ ieškosite praeities dirbinių, mokysitės juos įvardyti. Taip pat pabandysite sukurti ir nupiešti savo giminės herbinį koklį.

Reikšminiai žodžiai: archeologiniai radiniai, archeologo profesija, herbas, herbiniai kokliai, giminės herbas.

Šią edukaciją galima užsisakyti patiems ar per Kultūros paso sistemą    http://kulturospasas.emokykla.lt

 

     2. 3.  RESTAURAVIMO MAGIJA: KĄ SLEPIA SENOJI SIENŲ TAPYBA?

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: 1–4 klasių mokiniams (nuo 10 iki 30 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 70–80 min.

FORMA: interaktyvus užsiėmimas (gido pasakojimas, kūrybinių užduočių atlikimas)

Anotacija: 

Restauruota sienų tapyba yra tarsi raktas į praeities kultūros lobynus. Tačiau su kokiais iššūkiais susiduria restauratorius? Kaip vyksta sienų tapybos restauravimas?

Pirmoje edukacijos dalyje vyksta apžvalginė ekskursija po piles kompleksą, atkreipiamas dėmesys į vidinę sienų apdailą. Pasitelkiant interaktyvias priemones, pasakojama Panemunės pilies sienų tapybos istorija (ekskursija po reprezentacinius apartamentus).

Antroje dalyje jaunieji restauratoriai edukacijų salėje pasineria į meninę veiklą, patys pajusdami restauravimo magiją: Panemunės pilies salių sienų tapybos išklotinėse bando įminti, kokių fragmentų trūksta, ką norėjo kadaise pavaizduoti dailininkas, kokios spalvos turėtų būti panaudotos.

Reikšminiai žodžiai: restauracija, profesija, paveldas, reprezentaciniai apartamentai, sienų tapyba, atsakomybė.

    Šią edukaciją galima užsisakyti patiems ar per Kultūros paso sistemą   http://kulturospasas.emokykla.lt 

2. 4. „ PUIKUSIS VIRĖJAS"

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: 1–4 klasių mokiniams (nuo 10 iki 30 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 80–90 min.

FORMA: interaktyvus užsiėmimas (gido pasakojimas, kūrybinių užduočių atlikimas)

Anotacija: 

Panemunės pilyje atkurta istorinė XVIII a. pabaigos virtuvė kviečia susipažinti su tuometiniu gyvenimu per kulinarinę kultūrą.

Pirmoje edukacinio užsiėmimo dalyje apžiūrėsite ne tik virtuvę, bet ir tuo metu įrengtą vieną iš pirmųjų šalyje valgomųjų, patalpą indams saugoti (vad. kredensą) ir archeologinius radinius. Susipažinsite su XVIII a. maisto ruošimo ir jo pateikimo tradicijomis ir iš kokių šaltinių buvo galima pasisemti idėjų. Sužinosite, ar Abiejų Tautų Respublikoje jau buvo galima rasti kulinarinių knygų ir kokios šalies gastronominė kultūra tuo metu darė itin didelę įtaką mūsų krašto mitybos įpročiams.

Antroje užsiėmimo dalyje, remdamiesi įgytomis žiniomis, atliksite praktinę kūrybinę užduotį – dengsite stalą pagal prancūzišką paprotį, o kad patiekalai būtų patrauklūs, pasinersite į spalvų pasaulį.

Reikšminiai žodžiai: dvarų virtuvė, prancūziška virtuvė, valgomasis, kredensas, stalo kultūra, archeologiniai radiniai.

 

3.     PAGRINDINIS UGDYMAS (5–8 KLASIŲ MOKINIAMS)

            3.1. PAŽINTIS SU PANEMUNĖS PILIMI: TAPKITE TYRINĖTOJAIS!

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: 5–8 klasių mokiniams (nuo 10 iki 30 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: gido pasakojimas, komandinis užduočių atlikimas, diskusija

Anotacija:

Šią apžvalginę edukacinę ekskursiją rekomenduojame mokinių grupėms, į Panemunės pilį atvykusioms pirmą kartą. Pirmoje ekskursijos dalyje sužinosite, kokių sąsajų su Panemune turėjo LDK kunigaikštis Vytenis, kas ir kada pastatė šią pilį, kuo pilies gyventojai užsiėmė, ką valgė, kas ir kur jiems gamino maistą. Ekskursiją tęsite restauruotose salėse, kur galėsite pamatyti, kaip atrodė didikų gyvenamosios ir svečių priėmimui skirtos patalpos.

Vaikščiodami po ekspozicijos erdves, susipažinsite su archeologiniais radiniais, išgirsite, ką gali papasakoti keramikos šukės, stiklo kamščiai, senovinė šakutė ar sidabriniai papuošalai. Pilies parke apžiūrėsite seniausius medžius, kaskadinius tvenkinius, saleziečių vienuolyną.

Antroje edukacijos dalyje atliksite praktines komandines užduotis: tapsite tyrėjais.

Reikšminiai žodžiai: kunigaikštis Vytenis, reprezentaciniai apartamentai, archeologiniai radiniai, saleziečių vienuolynas, koplytėlė, senovinė virtuvė, tyrėjas.

 

3.2.  PILIES LOBIO BEIEŠKANT

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: 5–8 klasių mokiniams

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: gido pasakojimas, orientacinis žaidimas, komandinis užduočių atlikimas, diskusija

Anotacija: 

Panemunės pilies istorija – lengvai, įtraukiančiai ir įdomiai!

Pirmoje edukacinio užsiėmimo dalyje vyksta apžvalginė ekskursija po pilies kompleksą, kurios metu sužinosite, kokių sąsajų su Panemune turėjo LDK kunigaikštis Vytenis, kas ir kada pastatė šią pilį, apžiūrėsite lankomas pilies erdves (senovinę virtuvę, buvusius gyvenamuosius apartamentus, bokštą, karcerį), archeologinius radinius. Ekskursija tęsiama pilies kieme ir parke.

Antroje užsiėmimo dalyje, gavę nuorodas, pasinersite į paslaptingą lobio ieškojimą ne tik pilyje, bet ir pilies parke, atlikdami komandines užduotis, priimdami sprendimus, patirdami atradimo džiaugsmą.

Reikšminiai žodžiai: kunigaikštis Vytenis, legenda, archeologiniai radiniai, senovinė virtuvė, nuoroda, kodas, lobių skrynia.

Šią edukaciją galima užsisakyti patiems ar per Kultūros paso sistemą   http://kulturospasas.emokykla.lt 

3.3.  RESTAURAVIMO MAGIJA: SIENŲ TAPYBA VARŠKE! KAZEININIAI DAŽAI

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: 5–8 klasių mokiniams (nuo 10 iki 25 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: interaktyvus užsiėmimas (gido pasakojimas, meninė veikla, grupinis darbas, diskusija)

Anotacija: 

Šiandien namuose sienos paprastai dažomos viena spalva arba tapetuojamos, todėl neretai sunku suprasti, kaip sienos buvo dekoruojamos prieš kelis šimtmečius, kokius dažus anuomet naudojo dekoratoriai. Panemunės pilyje vidaus apdailos darbams buvo naudojami kazeininiai dažai. Kazeino terminas kilo iš lotyniško žodžio caseus, reiškiančio sūrį.

Šioje edukacijoje, pasitelkiant interaktyvias priemones, pasakojama Panemunės pilies sienų tapybos istorija (ekskursija po reprezentacinius apartamentus), po jos jaunieji restauratoriai edukacijų salėje patys pajunta restauravimo magiją: iš varškės gamina kazeininius dažus, juos maišo su spalvotais pigmentais, paskui grupėse diskutuoja, kokį restauravimo būdą pasirinkti pateiktam iš dalies išlikusiam ornamento fragmentui: ar tik konservuoti, ar restauruoti, o gal atkurti trūkstamas vietas? Pasirinktą būdą įgyvendina.

Po praktinės edukacinio užsiėmimo dalies vyksta rezultatų aptarimas.

Reikšminiai žodžiai: restauracija, profesija, paveldas, reprezentaciniai apartamentai, sieninė tapyba, kazeininiai dažai, pigmentas, atsakomybė, sprendimo priėmimas.

 

4.    PAGRINDINIS IR VIDURINIS UGDYMAS (9–12 KLASIŲ MOKINIAMS)

4.1. PAŽINTIS SU PANEMUNĖS PILIMI. MENO IR ISTORIJOS PINKLĖS

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: 9–12 KLASIŲ MOKINIAMS (nuo 10 iki 30 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: gido pasakojimas, komandinis kūrybinių užduočių atlikimas, diskusija

Anotacija: 

Šią apžvalginę edukacinę ekskursiją rekomenduojame mokinių grupėms, į Panemunės pilį atvykusioms pirmą kartą.

Pirmoje ekskursijos dalyje sužinosite, kokių sąsajų su Panemune turėjo LDK kunigaikštis Vytenis, kas ir kada pastatė šią pilį, kuo pilies gyventojai užsiėmė, kaip gyveno. Apžiūrėdami senovinę virtuvę, išsiaiškinsite, ką valgė pilies šeimininkai, kas ir kur jiems gamino maistą, kokius prieskonius vartojo. Ekskursija tęsiama atkurtose menėse, kur išlikę sienų tapybos fragmentai daugiausia liudija apie klasicizmo, ampyro ir bydermejerio stilių puošybos madas. Vaikščiodami po ekspozicijos erdves, pamatysite archeologinius radinius, keramikos šukes, stiklo kamščius, senovinę šakutę, sidabrinius papuošalus ir kt.

Antroje edukacijos dalyje, apžiūrėję VDA šiuolaikinio meno parodą, atliksite praktines kūrybines užduotis eksponuojamos parodos tematika.

Reikšminiai žodžiai: reprezentaciniai apartamentai, archeologiniai radiniai, senovinė virtuvė, bokštas, meno paroda, istorinis kostiumas, aplikacijos technika.

 

4.2. SURASK PILIES LOBĮ!

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: 9–12 klasių mokiniams

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: gido pasakojimas, orientacinis žaidimas, komandinis užduočių atlikimas, diskusija

Anotacija: 

Pirmoje edukacinio užsiėmimo dalyje susipažinsite su Panemunės pilies istorija, apžiūrėsite lankomas pilies erdves (senovinę virtuvę, buvusius gyvenamuosius apartamentus, bokštą, karcerį), archeologinius radinius. Ekskursija tęsiama pilies kieme ir parke.

Antroje užsiėmimo dalyje, pasidalinę į dvi komandas ir gavę nuorodas, leisitės ieškoti pilies lobio.

Įgytų žinių prireiks atliekant nuorodose pateiktas užduotis – patirsite komandinio darbo žavesį, priimtų sprendimų svarbą ir atradimo džiaugsmą.

Reikšminiai žodžiai: kunigaikštis Vytenis, archeologiniai radiniai, saleziečių vienuolynas, koplytėlė, senovinė virtuvė, nuorodos, kodas, lobių skrynia.

 Šią edukaciją galima užsisakyti patiems ar per Kultūros paso sistemą   http://kulturospasas.emokykla.lt 

    4.3. RESTAURAVIMO MAGIJA: SIENŲ TAPYBA VARŠKE! KAZEININIAI DAŽAI
 

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: 9–12 klasių mokiniams (nuo 10 iki 25 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: interaktyvus užsiėmimas (gido pasakojimas, meninė veikla, grupinis darbas, diskusija)

Anotacija: 

Šiandien namuose sienos paprastai dažomos viena spalva arba tapetuojamos, todėl neretai sunku suprasti, kaip sienos buvo dekoruojamos prieš kelis šimtmečius, kokius dažus anuomet naudojo dekoratoriai. Panemunės pilyje vidaus apdailos darbams buvo naudojami kazeininiai dažai. Kazeino terminas kilo iš lotyniško žodžio caseus, reiškiančio sūrį.

Šioje edukacijoje, pasitelkiant interaktyvias priemones, pasakojama Panemunės pilies sienų tapybos istorija (ekskursija po reprezentacinius apartamentus), po jos jaunieji restauratoriai edukacijų salėje patys pajunta restauravimo magiją: iš varškės gamina kazeininius dažus, juos maišo su spalvotais pigmentais, paskui grupėse diskutuoja, kokį restauravimo būdą pasirinkti pateiktam iš dalies išlikusiam ornamento fragmentui: ar tik konservuoti, ar restauruoti, o gal atkurti trūkstamas vietas? Pasirinktą būdą įgyvendina.

Po praktinės edukacinio užsiėmimo dalies vyksta rezultatų aptarimas.

Reikšminiai žodžiai: restauracija, profesija, paveldas, reprezentaciniai apartamentai, sieninė tapyba, kazeininiai dažai, pigmentas, atsakomybė, sprendimo priėmimas.

Šią edukaciją galima užsisakyti patiems ar per Kultūros paso sistemą   http://kulturospasas.emokykla.lt 

 4.4. „PUIKUSIS VIRĖJAS“, ARBA NAUJOJI PRANCŪZIŠKA VIRTUVĖ LIETUVOS DVARUOSE XVIII AMŽIUJE

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: 9–12 klasių mokiniams (nuo 10 iki 25 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: gido pasakojimas, kūrybinė veikla, diskusija

Anotacija: 

1730–1750 m. Prancūzijoje įvyko gastronominė revoliucija. Prancūzų virėjai deklaravo senųjų kulinarinių tradicijų atsisakymą ir naują patiekalų ruošimo būdą vadino naujuoju arba moderniuoju. Naujoji prancūziška virtuvė pripažinimo sulaukė ir Abiejų Tautų Respublikoje – 1783 m. buvo išversta ir kelis kartus išleista naujosios prancūziškos virtuvės knyga „Puikusis virėjas“ (Kucharz doskonały, versta iš La Cuisinière bourgeoise). Kartu su prancūzų gastronomija plito ir stalo kultūra. Panemunės pilyje XVIII a. pabaigoje buvo įrengtas vienas pirmųjų šalyje valgomųjų, šalia jo – patalpa indams laikyti (vad. kredensas), taip pat buvo įrengta ir nauja virtuvė. Šios erdvės – puiki vieta gastronominei diskusijai.

Edukacinio užsiėmimo metu susipažinsite su XVIII a. gastronominėmis idėjomis, jų atgarsiais Lietuvoje, apžiūrėsite valgomąjį, tarnybines liokajų patalpas, istorinę XVIII a. virtuvę ir archeologinius radinius.

Įgytų žinių prireiks atliekant pateiktą užduotį – padengti stalą pagal prancūzišką paprotį.

Papildomai galima užsisakyti istorines vaišes „Pietūs pas generolą Antaną Gelgaudą“ (šaltibarščiai, vėžiai, viščiukai, artišokai ir desertas).

Reikšminiai žodžiai: dvarų virtuvė, prancūziška virtuvė, valgomasis, kredensas, stalo kultūra, archeologiniai radiniai.

Šią edukaciją galima užsisakyti patiems ar per Kultūros paso sistemą   http://kulturospasas.emokykla.lt 

5.     EDUKACINIAI UŽSIĖMIMAI ŠEIMOMS SU VAIKAIS IR SUAUGUSIESIEMS

      5.1. PILIES LOBIO IEŠKOJIMAS

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: šeimoms su vaikais ir suaugusiesiems

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: gido pasakojimas, orientacinis žaidimas, komandinis užduočių atlikimas, diskusija

Anotacija: 

Pirmoje edukacinio užsiėmimo dalyje susipažinsite su Panemunės pilies istorija, apžiūrėsite lankomas pilies erdves (senovinę virtuvę, buvusius gyvenamuosius apartamentus, bokštą, karcerį), archeologinius radinius. Ekskursija tęsiama pilies kieme ir parke.

Antroje užsiėmimo dalyje, pasidalinę į dvi komandas ir gavę nuorodas, leisitės ieškoti pilies lobio.

Įgytų žinių prireiks atliekant nuorodose pateiktas užduotis – patirsite komandinio darbo žavesį, priimtų sprendimų svarbą ir atradimo džiaugsmą.

Reikšminiai žodžiai: kunigaikštis Vytenis, archeologiniai radiniai, saleziečių vienuolynas, koplytėlė, senovinė virtuvė, nuorodos, kodas, lobių skrynia.

 

5.2. DVARŲ KULTŪRA: DVARO VAISTINĖLĖ

UŽSIĖMIMO PASKIRTiS: šeimoms su vaikais ir suaugusiesiems (nuo 10 iki 30 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: interaktyvus užsiėmimas (gido pasakojimas, paskaita, degustacija)

Anotacija: 

Dvaro vaistinėlė – tai intriguojantis nedidelis kambarėlis, tarsi ponios savotiška laboratorija, kurioje buvo laikomi namuose ruošti vaistai (žolelės, šaknys, eteriniai aliejai, ištirpdytas „kovo sniegas“, rožių ir levandų vanduo), miestų ar vienuolynų vaistinėse pirkti vaistai, degtinių užpiltinės (karčios trauktinės, saldūs likeriai) ir skanėstai (cukatai, meduoliai, medumi užpilti vaisiai, sultys, uogienės, grybai, džiovintos žuvys ar dešros). Edukacijos metu sužinosite, kada dvaruose atsirado vaistinėlės, kur jos buvo įrengiamos, kaip atrodė jų interjeras, ką jose dar laikydavo bei kokią reikšmę užėmė vaistinėlė Lietuvos dvarų kultūroje.

Antroje edukacijos dalyje pakviesime į dvaro vaistinėlės degustaciją. Vaikams pasiūlysime paragauti įvairių gardėsių, o suaugusiesiems Panemunės pilies apylinkėse surinktų žolelių arbatos.

(Esant poreikiui, degustacijos asortimentą galima išplėsti.)

Reikšminiai žodžiai: dvarų kultūra, dvarų medicina, visuomeninė veikla, pagalba, gydymas, svetingumas, namų ruoša.

 

5.3. „PUIKUSIS VIRĖJAS“, ARBA NAUJOJI PRANCŪZIŠKA VIRTUVĖ LIETUVOS DVARUOSE XVIII AMŽIUJE

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: šeimoms su vaikais ir suaugusiesiems (nuo 10 iki 25 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: gido pasakojimas, kūrybinė veikla, diskusija

Anotacija: 

1730–1750 m. Prancūzijoje įvyko gastronominė revoliucija. Prancūzų virėjai deklaravo senųjų kulinarinių tradicijų atsisakymą ir naują patiekalų ruošimo būdą vadino naujuoju arba moderniuoju. Naujoji prancūziška virtuvė pripažinimo sulaukė ir Abiejų Tautų Respublikoje – 1783 m. buvo išversta ir kelis kartus išleista naujosios prancūziškos virtuvės knyga „Puikusis virėjas“ (Kucharz doskonały, versta iš La Cuisinière bourgeoise). Kartu su prancūzų gastronomija plito ir stalo kultūra. Panemunės pilyje XVIII a. pabaigoje buvo įrengtas vienas pirmųjų šalyje valgomųjų, šalia jo – patalpa indams laikyti (vad. kredensas), taip pat buvo įrengta ir nauja virtuvė. Šios erdvės – puiki vieta gastronominei diskusijai.

Edukacinio užsiėmimo metu susipažinsite su XVIII a. gastronominėmis idėjomis, jų atgarsiais Lietuvoje, apžiūrėsite valgomąjį, tarnybines liokajų patalpas, istorinę XVIII a. virtuvę ir archeologinius radinius.

Įgytų žinių prireiks atliekant pateiktą užduotį – padengti stalą pagal prancūzišką paprotį.

Papildomai galima užsisakyti istorines vaišes „Pietūs pas generolą Antaną Gelgaudą“ (šaltibarščiai, vėžiai, viščiukai, artišokai ir desertas).

Reikšminiai žodžiai: dvarų virtuvė, prancūziška virtuvė, valgomasis, kredensas, stalo kultūra, archeologiniai radiniai.

 

6.      ŠVIEČIAMIEJI RENGINIAI SUAUGUSIESIEMS

      6. 1. DVARŲ KULTŪRA: DVARO VAISTINĖLĖ

UŽSIĖMIMO PASKIRTiS: suaugusiesiems (nuo 10 iki 30 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: interaktyvus užsiėmimas (gido pasakojimas, paskaita, degustacija)

Anotacija: 

Dvaro vaistinėlė – tai intriguojantis nedidelis kambarėlis, tarsi ponios savotiška laboratorija, kurioje buvo laikomi namuose ruošti vaistai (žolelės, šaknys, eteriniai aliejai, ištirpdytas „kovo sniegas“, rožių ir levandų vanduo), miestų ar vienuolynų vaistinėse pirkti vaistai, degtinių užpiltinės (karčios trauktinės, saldūs likeriai) ir skanėstai (cukatai, meduoliai, medumi užpilti vaisiai, sultys, uogienės, grybai, džiovintos žuvys ar dešros). Edukacijos metu sužinosite, kada dvaruose atsirado vaistinėlės, kur jos buvo įrengiamos, kaip atrodė jų interjeras, ką jose dar laikydavo bei kokią reikšmę užėmė vaistinėlė Lietuvos dvarų kultūroje.

Antroje edukacijos dalyje pakviesime į dvaro vaistinėlės degustaciją. Vaikams pasiūlysime paragauti įvairių gardėsių, o suaugusiesiems Panemunės pilies apylinkėse surinktų žolelių arbatos.

(Esant poreikiui, degustacijos asortimentą galima išplėsti.)

Reikšminiai žodžiai: dvarų kultūra, dvarų medicina, visuomeninė veikla, pagalba, gydymas, svetingumas, namų ruoša.

 

6.2. EKSKURSIJA SU VAIDINIMU „ŠIOKIADIENIS TUOMETINĖJE PILYJE“

 

 

 

 

 

 

 

 

UŽSIĖMIMO PASKIRTiS: suaugusiesiems, šeimoms su vaikais (ne mažesnei nei 20 asmenų (suaugusiųjų) grupei

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: ekskursija su gidu, ekspozicijos apžiūrėjimas, teatras

Anotacija: 

Į šią edukacinę ekskursiją kviečiame visus, norinčius ne tik apžiūrėti pilies ekspozicijas – senovinę virtuvę, reprezentacines patalpas, iš pilies bokšto pasidairyti į atsiveriančią kerinčią panemunės panoramą, bet ir mėgautis realaus gyvenimo pilyje XVII a. vaizdais.

Kaip gyveno pilies šeimininkai ir jiems tarnavę žmonės, kaip jie bendravo, ką valgė, kuo rengėsi, kas juos džiugino ar liūdino, ką jie vadino delijomis, klepkomis ar latrinomis – į tuos ir panašius klausimus padės atsakyti ekskursiją papildantis pilies vaidinimas, tarsi laiko mašina nukelsiantis į beveik prieš 400 metų virusį gyvenimą šioje pilyje.

Reikšminiai žodžiai: Kristupas Eperješas, Barbora Eperješienė, reprezentaciniai apartamentai, senovinė virtuvė, bokštas, senovinė muzika, teatras.

 

6.3. „PUIKUSIS VIRĖJAS“, ARBA NAUJOJI PRANCŪZIŠKA VIRTUVĖ LIETUVOS DVARUOSE XVIII AMŽIUJE
 

UŽSIĖMIMO PASKIRTIS: suaugusiesiems (nuo 10 iki 25 asmenų grupei)

TRUKMĖ: 90 min.

FORMA: gido pasakojimas, kūrybinė veikla, diskusija

Anotacija: 

1730–1750 m. Prancūzijoje įvyko gastronominė revoliucija. Prancūzų virėjai deklaravo senųjų kulinarinių tradicijų atsisakymą ir naują patiekalų ruošimo būdą vadino naujuoju arba moderniuoju. Naujoji prancūziška virtuvė pripažinimo sulaukė ir Abiejų Tautų Respublikoje – 1783 m. buvo išversta ir kelis kartus išleista naujosios prancūziškos virtuvės knyga „Puikusis virėjas“ (Kucharz doskonały, versta iš La Cuisinière bourgeoise). Kartu su prancūzų gastronomija plito ir stalo kultūra. Panemunės pilyje XVIII a. pabaigoje buvo įrengtas vienas pirmųjų šalyje valgomųjų, šalia jo – patalpa indams laikyti (vad. kredensas), taip pat buvo įrengta ir nauja virtuvė. Šios erdvės – puiki vieta gastronominei diskusijai.

Edukacinio užsiėmimo metu susipažinsite su XVIII a. gastronominėmis idėjomis, jų atgarsiais Lietuvoje, apžiūrėsite valgomąjį, tarnybines liokajų patalpas, istorinę XVIII a. virtuvę ir archeologinius radinius.

Įgytų žinių prireiks atliekant pateiktą užduotį – padengti stalą pagal prancūzišką paprotį.

Papildomai galima užsisakyti istorines vaišes „Pietūs pas generolą Antaną Gelgaudą“ (šaltibarščiai, vėžiai, viščiukai, artišokai ir desertas).

Reikšminiai žodžiai: dvarų virtuvė, prancūziška virtuvė, valgomasis, kredensas, stalo kultūra, archeologiniai radiniai.

 

Ekskursijos/edukacijos dalyviai turi galimybę:

Pageidaujantys pietų prašome kreiptis į pilies restoraną tel.: 868639393 arba el. p.: hm.pilis@bestbaltichotels.eu